marți, 8 octombrie 2013

Exercitii


Buddha a expus o sinteza a Cailor de evolutie spirituala in invataturile oferite fiului sau Rahula :
“ Practica bunatatea iubirii pentru a trece dincolo de furie. Bunatatea iubirii are capacitatea de a aduce fericire altora fara sa ceara nimic in schimb.
Practica compasiunea pentru a trece dincolo de cruzime si rautate. Compasiunea elimina suferinta tuturor fiintelor fara sa astepte nimic in schimb.
Practica bucuria pentru a trece dincolo de ura. Adevarata bucurie apare cind tu doresti fericirea celorlalti si le urezi mult bine si succes.
Practica non-atasamentul pentru a trece dincolo de pierdere si de castig. Non-atasamentul este calea de a privi toate evenimentele si lucrurile deschis si cu egalitate.
Tu si ceilalti nu sunteti separati. Toti suntem una. Acestea sunt cele 4 Adevaruri Nobile.
Practica aceste Adevaruri si vei deveni o sursa de iubire si fericire pentru toate fiintele.  
Extras din “ Vechea Cale a Norilor Albi “

La  inceput:
NE CONECTAM CU DIVINUL,
NE CONECTAM CU LINIA DE MAESTRII, CU MARII MAESTRII,
Dedicam energiile acestei meditatii pentru binele si salvarea tuturor fiintelor simtitoare, fie ca ele sa gaseasca calea catre lumina, catre iluminarea completa !
La sfarsit:
MULTUMIM DIVINULUI,
MULTUMIM LINIEI DE MAESTRII, TUTUROR MAESTRILOR,
Dedicam energiile acestei meditatii pentru binele si salvarea tuturor fiintelor, fie ca ele sa gaseasca calea catre lumina, catre iluminarea completa !
Meditatie cu mantre
Meditatia cu mantre sau silabe sacre este cea mai simpla meditatie. In acelasi timp, este si una dintre cele mai profunde meditatii. Se rostesc mantrele cu voce tare, pe expiratie, cat mai prelung. Meditatia cu mantre sau silabe sacre a fost folosita din pentru linistirea mintii si patrunderea in meditatie profunda ( resorbtia meditativa ). Samanii folosesc invocatii, tibetanii si hindusii folosesc silabe specifice pentru deschiderea centrilor energetici iar crestinii folosesc rugaciunea inimii ca mantra suprema. Marii maestrii ai meditatiei recomanda unirea mantrei, respiratiei si concentrarii mentale
( in centrul energetic respectiv )  intr-un tot unitar. Atunci
efectul este maxim. Atunci cand rostim mantra, mintea devine fixata pe sunetul respectiv si nu mai are timp sa sara ca o maimuta cand colo, cand colo, in ganduri haotice sau imagini necontrolate. Prin puterea sunetului respectiv se creeaza si o protectie spirituala, o aura de energie binefacatoare.
traditia tibetana are la baza mantrele :   A     OM    HUNG    RAM     DZA
traditia hindusa foloseste mantrele :    VAM   BAM   RAM   YAM   HAM  AUM
iar crestinismul: DOAMNE IISUSE CRISTOASE FIUL LUI DUMNEZEU, MANTUIESTENE PE NOI, PACATOSII
 Meditatia cu sunete sacre are 3 faze: grosiera - cu voce tare;     subtila - mental ( in interior, in gand );  foarte subtila - dincolo de mental


Marele maestru buddhist Dondrup inpoche: " Non-actiunea este actiunea reala. O suta de actiuni nu sunt asa de bune ca un moment de liniste.O suta de exercitii nu sunt asa de bune ca ca un moment de nemiscare.Actiunile mari nu sunt atat de bune ca actiunile mici. Actiunile mici nu sunt atat de bune ca Non-actiunea. " 

AUM

Mesitatii:

1. Culcat pe spate rostim pe expiratie AUM
2. Culcat pe spate rostim AUM pulsand si trimitem vibratia in tot corpul.
3. In pozitie sezand, cu spatele drept, plimbam AUM in corp incepand cu chakra 1 pana la chakra 7.





Tashi Delek

3 cai de evolutie in buddhismul Tibetan
1- SUTRA = respectarea legilor morale predate de Buddha
                        = cale usoara dar cea mai lunga se poate urma de oricine
                        = nu necesita initieri
= dar necesita vointa si stapanire de sine
2- TANTRA =  calea celor inzestrati, puternici, consecventi
                        = calea transformarii energiilor
                        = calea alchimiei interne
                        = orice emotie sau forta interioara e folosita pentru evolutie
                        = calea nevazuta interna
                        = cale pentru discipolu avansati, devashi, dakini
                        = MANTRAYANA – metoda de transformare , purificare a mintii, a corpului, a vorbirii
                        = exercitii de repetare a mantrelor
                        = e nevioe de initiere si transmitere orala
                        = se face sub foma unei SADDHANE
                        = 100 000 ori repetare mantra pt a beneficia de virtutile ei
3- DZOGCHEN = marea perfectiune = cea mai inalta treapta
                        = este dincolo de cuvinte si energii






Evolutie spirituala = purificarea constiintei

Asteptarile prea mari te diuc inapoi!

Spiritualitatea nu e democratie!

3 otravuri- klesha in calea evolutiei spirituale
1)limitare-egoism-ignoranta- obtuzitate
2) dorinta-atasament
3) furie-ura-dusmania

Cauza este prezenta, atunci, in acel moment in care este prezenta si boala.

Vindecare inseamna post, curatenie si ritualuri de purificare.

Cu cat e mai bolnav terapeutul cu atat mai grea este vindecarea!

Cei  6 dusmani care creeaza egoul:
1)      atasamentul fata de credinte gresite
2)      furie, suparare
3)      gelozie si invidie
4)      reavointa pornita din nimicnicie
5)      laconia din dorinta de acumulare
6)      orgoliul provenit din pasiuni

concentrarea intr-un singur punct= concentrare focalizata

5 obstacole pt a abtine samaddhi –
1. lenea
2. lipsa atentiei
3. fuga de idei, ganduri
4. depresia
5. incapacitatea de a corecta una din cele e de mai sus

Consecventa in practica = de 3-4 ori pe zi – program fix zilnic

“Nobil suflet considerate pe tine bolnav
Invatatura medicament
Pe Maestrul tau medic
Iar practica ta consecventa , calea spre vindecarea ta.” Dhammapada


5 trepte ale somatizarii= 5 scandha= 5 realitati
1> constiinta
2> tendintele/ predispozitii
3> perceptiile
4>nemotiile/ gandurile
5> corpul

“Tratarea numai a simptomelor fara dezvalirea cauzelor bolii este la fel ca si cum ai taia crengile unuicopac bolnav dar am lasa trunchiul si radacina” Gyushi
 

Exercitii energetice
1-in cerc, gasirea portii, cu indicare mentala sau cu derutare
2-cercuri cu energie si percep diferenta dintre interior si exterior, cercurile sa fie tangente interior cercurilor initialr
3-palma dreapta in jos, st in sus, simultan de pornit si oprit energia
4-ascunderea obiectului in palma si gasirea lui- trimiti energie unde e obiectul
5- ascunderea obiectului in palma si gasirea lui – derutarea adversarului
6. mangaierea aurei si trensmitere de iubire celui ce trece prin tunelul creat
7. exercitiu de gadilire energetica in palma
8. exercitiu de gasirea blocajelor
9. exercitiu de pipairea corpurilor subtile, scanarea aurei cu palmele
10. exercitiu de impingere a corpurilor subtile
11. exercitiu de incarcare de la soare la rasarit , rugaciune si apoi rostim manta de Craciun, rugaciune si multumim – vizualizam cum ne incarcam de la soare, se poate folosi si mantra So Ham



Etapele iluminarii
-Baza- Cale-Fructe
1 SINE =stare de calm
2 LUCTONG=mentinerea starii de calm in activitatile zilnice
3 NIMED=starea non-duala cand ai deposit binele si raul
4 LUNDRUP=lenea spirituala in care nu mai depui effort si fara effort evoluezi
5. DEVA=ANANDA=beatitudinea, fericirea permanenta
6. IELMED=SAMADHI= inseparabilitate, te contopesti cu sursa, nut e mai intorci pentru ca nu mai ai unde sa te intorci

Iluminarea si eliberarea sunt diferitepana nu ajungi la iluminare ai tendinta sa te tot intorci

Gratia divina e pretutindeni si se manifesta non-stop
Song Do = snur de binecuvantare
108 mala  , a 109-a s.n. Meru= muntele sfant peste care nu se trece
Mudra = pecete sigiliu, fixeaza energiile
Akasha=eter
Scoala tantrica transforma energia  -3nivele –fizic- - energetic- -constiinta
Nadisordana= purificator de nadisuri
Yantra yoga = 8 miscari- echilibrarea celor 2 calitati energetice
Cand sunt in echilibru Ida si Pingala activeaza Susumna
BI NDU=TIGLE= samanta, punct, esenta
Alaya viddhia= constiinta deposit ce trebuie purificata


Exercitii de vizualizare-concentrare
1- concentrarea asupra unui punct
2-se priveste ob 3-5 minute, se inchid ochii si se reproduce obiectul
3-privesti si inspiri apoi – reproduce si expiri
4.-expiri si privesti apoi – inspiri si reproduce
5-inspiri privesti --- retentie 3-5 secunde ----expiri, emani calitatea energetic ace ai primit-o prin inspiratie

! cand vizualizazi = il vezi in fata
! cand emani = il proiectezi pe un obiect
Putere mentala = cand indrepti fluxul spre un lucru
 Manas-ul = materie fina = prana in leg stransa cu respiratia



Nivelul de constienta nu depinde de gradul initiat, depinde de nivelul de evolutie realizat prin tehnica initiata.
De fapt, la starea de somn constient poti sa ajungi, dupa ce in stare de veghe (prin sattipathana) poti sa-ti mentii constienta in prezent si sa reduci la minim procesele de pierderea energiei al constiintei.
Aplicand in starea de veghe tehnicile se poate ajunge sa se aplice tehnica si in timpul somnului. In acest fel se va realiza involuntar visul constient.
Visul constient este primul pas in realizarea somnului constient.



 Mantre de echilibrare elemente


Prima parte= principiul de functionare – a doua parte= mantra de echilibrare element
Pamant=galben intens MA KMAM-KHAM LA TYE LE DU
Apa = albastru A MAM – MAM DANG RA MAM TING DU
Foc = rosu A RAM – RAM TSANG TANG NE RAM DU
Aer = verde MA YAM – YAM YAM NILI THUNG DU
Eter = alb MA A – AMU YE A KAR A MIA
Armonizarea celor 5 elemente A YAM RAM MAM KHAM BRUM
Echilibrare Gunas-uri OM

Surya Namaskar
Concentrarea neintrerupta si participarea atenta si activa a mentalului sunt de o importanta primordiala in timpul executiei corecte a lui Surya Namaskar.
La fiecare miscare, aici este necesara o participare activa a constiintei. Vom mentine de asemenea un anumit ritm, care va ramane constant de-a lungul tuturor reluarilor succesive a lui Surya Namaskar. Acest aspect este foarte important. Doar primele doua exercitii le putem face ceva mai lent si nu neaparat duse pana la perfectiune, deoarece la inceput muschii sunt ceva mai intepeniti, in special dimineata. In timpul antrenamentului se recomanda sa fim orientati cu fata catre Soare, fie catre Est (rasarit). Totodata este esential sa evocam clar si sa pastram in minte cat mai ferm si constant imaginea sferei gigantice de forta a Soarelui. In timp ce practicam, putem de asemenea sa meditam asupra Soarelui, considerandu-l un veritabil hranitor si dispensator al intregii vieti terestre.
Intreaga noastra energie, chiar si cea pe care o folosim pentru realizarea Salutului Soarelui, o imprumutam (o asimilam atunci prin rezonanta) din stralucirea si radiatia lui, deoarece toata hrana din care este construit si sintetizat neincetat corpul provine in mod direct din lumina ce ne parvine de la Soare. Mai mult decat atat, fiecare atom al corpului nostru a facut parte la un moment dat dintr-o stea asemanatoare Soarelui sau chiar din Soarele insusi. Treptat, pe masura ce vom exersa constant si perseverent Salutul Soarelui, vom deveni in mod tainic constienti de semnificatiile spirituale ale lui astfel gradat intreaga noastra fiinta va inflorii pe toate planurile. Gratie acestei atitudini launtrice constante, energia subtila solara (HA(+)) yang, pe care o vom asimila realizand Surya Namaskar va fi intotdeauna uriasa.
Daca vom incepe sa practicam cu asiduitate Salutul Soarelui in fiecare zi vom remarca in decursul a numai 6 luni transformari de-a dreptul spectaculoase chiar si la nivelul corpului fizic. Pentru a ne autotesta, putem chiar sa ne notam, la inceputul practicii, cateva dimensiuni ale corpului: circumferinta taliei, coapselor, pieptului, bicepsilor si gatului si in final ne putem fotografia in costum de baie. Dupa 6 luni- perioada care nu inseamna aproape nimic raportat la scara unei vieti umane obisnuite- ne vom fotografia din nou in costum de baie si apoi vom compara vechile date cu masurile actuale pentru a putea fi convinsi cu siguranta de noile rezultate care vor fi si mai clare pentru noi daca vom realiza atent cele 2 fotografii. De altfel, suplimentar, hainele pe care le purtam ne vor confirma inca dinainte aceste transformari.

La inceput, putem exersa fiecare exercitiu al acestui ansamblu separat, timp de cateva zile, realizandu-le mai intai pe cele mai usoare. Nu trebuie sa cautam sa atingem fortat perfectiunea inca de la primele tentative. Atractia pe care Surya Namaskar o va exercita mereu asupra noastra este, printre altele, data si de neincetata perfectionare adusa executiei sale.
Ritmul
Atunci cand vom stapani foarte bine Salutul yoghin al Soarelui, vom putea efectua mai mereu intreaga serie de miscari in 45 de secunde.

Primul nostru obiectiv va fi astfel realizarea a 15 Surya Namaskar in aproximativ 12 minute. Dupa 6 luni de practica neintrerupta, unii dintre noi vom putea realiza cu usurinta 40 de serii in 25 de minute. Aceasta constituie o foarte buna medie de executie a lui Surya Namaskar , pe care este inutil sa o depasim. Ea poate fi structurata, daca vrem, in doua reprize, 15 minute dimineata si 10 minute seara inainte de culcare.
Contraindicatii
In principiu, femeile in timpul ciclului menstrual nu vor practica Surya Namaskar, cel putin in primele doua zile ale ciclului. Aceasta contraindicatie depinde insa de situatia individuala a fiecarei femei. De asemenea, viitoarele mame vor putea practica Salutul Soarelui numai pana la inceputul cele de-a 5-a luna de sarcina, iar dupa nastere nu vor practica decat gradat, pe masura ce functiile si energiile corporale revin la parametrii lor normali. De asemenea, in cazurile de hernie nu este deloc indicata practica lui Surya Namaskar.
Respiratia
Sincronizarea respiratiei cu miscarile realizate este esentiala in executia corecta a Salutului yoghin al Soarelui. Aceasta sincronizare, desi ar putea parea foarte complicata la prima vedere, nu este in fond decat un ritm respirator cat se poate de natural.
Pentru a invata cat mai repede cum trebuie sa respiram armonios in timpul realizarii lui Surya Namaskar, cel mai usor este sa retinem unde se afla momentele de retentie a suflului:

-in prima faza (primele 6 miscari) ne vom retine suflul in pozitia asemanatoare cu un V inversat;
-in faza a doua (ultimele 6 miscari) ne vom retine suflul tot in pozitia asemanatoare cu un V inversat si de asemenea in postura urmatoare. Expiram dupa aceea, in ambele situatii, intinzandu-ne catre inainte, ceea ce este foarte logic. Pentru usurarea memorarii, vom prezenta in final un tabel sintetic al secventelor respiratie-posturi.

Atunci cand secventa de miscare a devenit oarecum automatica si nu mai trebuie sa-i consacram intreaga atentie, vom trece sa invatam sa respiram sincronizat cu miscarile. Acest mod de a proceda ne va usura foarte mult asimilarea procedeului.
Un sfat util: In primele zile de practica, atata timp cat miscarile nu ne sunt inca familiare, este necesar sa nu tinem deocamdata cont de respiratie la executia lor.
 
Iata in continuare cateva dintre efectele spectaculoase:
-disparitia grasimii excesive de pe suprafata intregului corp;
-reducerea naturala a bombarii pantecelui;
-digestie mult ameliorata;
-incetarea caderii parului;
-revenirrea culorii naturale a unghiilor;
-aspect si culoare mai proaspete ale pielii;
-transpiratia, anterior urat mirositoare, devine treptat inodora.
Foarte frecvente sunt si cazurile in care se poate constata o uimitoare reintinerire la persoanele in varsta care practica cu asiduitate Surya Namaskar.

In practica Salutului yoghin al Soarelui, varsta nu are aproape nici o importanta.

Durata maladiilor ce pot fi curarisite radical de practica perseverenta si sistematica a Salutului yoghin al Soarelui amintim: indigestiile, constipatia, neregularitatile menstruale, apatia. Surya Namaskar ajuta, de asemenea, foarte mult la combaterea si eliminarea letargiei, pesimismului, lenei si indispozitiei prin dinamizarea foarte intensa a aspectului solar (HA), emisiv, dinamic (yang(+)) al fiintei.

In anumite tratate ezoterice yoga, se arata ca Surya Namaskar care cuprinde 16 miscari este extrem de dificil si din aceasta cauza el este in general realizat cu numai 12 parti. Tot in aceleasi stravechi tratate yoga se mai spune ca cele 16 aspecte ale Soarelui sunt toate prezente numai atunci cand intreaga creatie este pe pragul disolutiei finale (pralaya); de regula, soarele vizibil nu are decat 12 aspecte distincte.

Surya Namaskar ne deschide poarta catre o sanatate perfecta, forta, armonie, eficienta si longevitate, aspecte care ar trebui sa constituie atributele normale ale fiecarei fiinte umane armonios integrate in macrocosmos.

Practicand zilnic acest ansamblu de exercitii relativ simple, viata noastra se va transforma gradat intr-un sui-generis cantec de bucurie.
Efectele benefice ale tehnicii

-Surya Namaskar poate fi practicata de oricine, atat de unul singur cat si in grup, in orice anotimp, deoarece ea se poate realiza la fel de bine in camera cat si in aer liber (totusi, este necesar sa mentionam ca efectele sale profunde apar ceva mai repede atunci cand este practicat in natura, in perioada rasaritului Soarelui);
 -Surya Namaskar nu necesita mai mult de 3-10 minute zilnic. Acest ansamblu de exercitii nu isi limiteaza actiunea doar la o anumita parte a corpului, ci actioneaza armonios asupra intregului organism;
 -Surya Namaskar nu necesita nici un fel de echipament si nu implica nici un fel de cheltuieli, spre deosebire de salile moderne de gimnastica, ce in prealabil trebuie inzestrate cu o aparatura complicata si scumpa. Atunci cand urmarim sa practicam Surya Namaskar nu avem nevoie decat de un spatiu de 2 m patrati si de o patura pe care sa stam;
 -Surya Namaskar tonifica intregul sistem digestiv prin intinderea si comprimarea succesiva a abdomenului; totodata acest ansamblu de exercitii maseaza profund toate viscerele: ficatul, stomacul, splina, intestinele, rinichii, activeaza digestia si elimina rapid constipatia;
 -Surya Namaskar intareste gradat centura abdominala, mentinand si readucand daca este cazul organele la locul lor (daca acestea sunt deplasate!). Stazele sangvine de la nivelul organelor abdominale sunt astfel rapid suprimate;
 -Surya Namaskar este o combinatie armonioasa de miscari si respiratii sincronizate; tocmai din aceasta cauza, plamanii sunt profund ventilati iar sangele este oxigenat si dezintoxicat prin expulzarea masiva de bioxid de carbon si alte gaze toxice pe caile respiratorii. In plus, realizarea sa corecta intensifica activitatea cardiaca si astfel circulatia sangvina este activata in intregul organism. Acest aspect constituie una din conditiile primordiale ale starii de sanatate. Salutul yoghin al Soarelui combate de asemenea hipertensiunea si palpitatiile, facand ca mainile si picioarele care sunt reci sa se incalzeasca;
-Surya Namaskar tonifica intregul sistem nervos gratie elongatiilor si flexiilor succesive ale coloanei vertebrale. Realizarea sa consecventa normalizeaza functiile sistemului nervos simpatic si parasimpatic. Somnul devine din ce in ce mai profund si mai odihnitor, iar memoria este mult ameliorata;
 -Surya Namaskar indeparteaza rapid grijile si tensiunile interioare, calmandu-i pe cei anxiosi. In mod obisnuit, celulele nervoase se refac mai lent decat celelalte celule ale organismului, insa practica asidua si regulata a lui Surya Namaskar restabileste gradat o functionare normala a creierului;
-Surya Namaskar stimuleaza si normalizeaza activitatea glandelor endocrine, indeosebi a glandei tiroide, datorita miscarilor de compresiune realizate la nivelul gatului;
-Surya Namaskar amelioreaza aspectul pielii, deoarece activarea generala a circulatiei sangvine in intregul organism face pielea mult mai capabila sa evacueze mari cantitati de toxine, mai ales daca acest ansamblu de exercitii este continuat pana la aparitia unei usoare transpiratii (nota : unii yoghini indieni recomanda chiar sa se practice pana cand apare o transpiratie abundenta, insa in conditiile noastre climatice (cu exceptia antrenamentului pe plaja la mare) aceasta nu este deloc necesar. In India, din cauza temperaturii ambiante, chiar si cateva minute de practica sunt suficiente pentru a provoca o intensa transpiratie). In orice caz, Surya Namaskar modifica in sens pozitiv aspectul pielii, care se stie ca reflecta ca o oglinda starea noastra de sanatate. Tenul practicantului devine luminos, iar pielea sa, fiind bine irigata, intinereste;
 -Surya Namaskar fortifica global intregul corp: gatul, umerii, bratele, incheieturile, degetele, spatele, bazinul, centura abdominala, coapsele, pulpele picioarelor si gleznele sunt progresiv intarite fara a se ingreuna sau a deveni prea masive. Se stie de altfel ca fortificarea musculaturii spatelui este un mijloc simplu dar foarte eficient de a lupta impotriva tuturor tulburarilor ce pot apare la nivelul bazinului;
 -Surya Namaskar amelioreaza foarte mult aspectul si tinuta (atitudinea) bustului la femei. Pieptul (sanii) se dezvolta astfel normal, devenind (sau redevenind) ferm si elastic;
 -Surya Namaskar stimuleaza in mod binefacator activitatea uterului si ovarelor, suprimand neregularitatile ciclului menstrual precum si durerile specifice conexe cu acesta. De asemenea, in cazul graviditatii, la practicantele lui Surya Namaskar nasterea este mai usoara si mai putin dureroasa;
-Surya Namaskar previne caderea parului si totodata diminueaza tendinta naturala de albire a acestuia;
-Surya Namaskar contrabalanseaza efectul nefast al tocurilor inalte, al pantofilor prea stramti, al centurilor sau al hainelor stranse pe noi sau foarte stramte; totodata el previne platfusul si intareste gleznele;
 -Surya Namaskar reduce grasimea in exces, in special grasimea „de lux” din zona abdominala, de pe solduri, coapse, gat, barbie;
 -Surya Namaskar reduce proeminenta anormala a marului lui Adam datorita succesiunii de flexii catre inainte ale gatului si a compresiunii realizate in zona tiroidei;
 -Surya Namaskar  elimina mirosurile corporale neplacute prin favorizarea activitatii purificatorilor nostri naturali: piele, plamani, intestine, rinichi;
 -Surya Namaskar dinamizeaza si sporeste capacitatea naturala de rezistenta in fata bolilor prin intarirea terenului (corpul fizic) si a sistemului imunitar;
 -Surya Namaskar ne modeleaza in mod ideal corpul (fara exagerarea masei musculare) reducand armonios excesul de grasime;
 -Surya Namaskar confera gratie si siguranta in miscari;
 -Surya Namaskar pregateste in mod excelent practica gimnasticii saua diferitelor sporturi in general;
 -Surya Namaskar este cea mai rapida metoda pentru crearea si mentinerea unei stari interioare de spirit mereu tanar. Acest aspect constituie un nepretuit atu pentru oricine. Este, de altfel, minunat sa te simti oricand gata sa infrunti cu incredere si curaj greutatile vietii, extragand astfel din intreaga ta existenta un maximum de bucurii intense si profund autentice.
 -Surya Namaskar ne poate cu adevarat procura toate aceste rezultate deoarece el coordoneaza toate functiile vitale.
Modul de executie a lui Surya Namaskar

Cele 12 miscari care alcatuiesc Surya Namaskar, in sincronizare cu respiratia, sunt:
1.                     
Asezam mainile cu palmele lipite in zona pieptului, varfurile degetelor mari fiind asezate in scobitura gatului, in unghi drept fata de celelalte degete; coloana este atunci perfect dreapta iar talpile sunt foarte apropiate, fara sa se atinga, si paralele.
Expiram apoi lent, pe gura, dand afara tot aerul din plamani; sprijinim coatele pe coaste insa mentinand mainile la locul lor. Vom expira atunci profund, urmarind sa expulzam si ultimile molecule de aer viciat din noi, retragand usor pentru aceasta zona abdominala. Atunci cand plamanii sunt complet goi, contractam toti muschii, incepand cu labele picioarelor, apoi pulpele, coapsele, abdomenul (deja contractat datorita expiratiei fortate), spatele, pieptul, bratele, palmele si gatul; pe scurt, contractam sistematic intreaga musculatura corporala.
Erori curente
care trebuie sa fie evitate: daca mainile nu sunt asezate la inaltimea potrivita si degetele (cu exceptia degetelor mari) nu sunt lipite, plamanii nu se pot goli complet de aerul rezidual.


2.                     
Relaxam apoi toti muschii si venim cu bratele complet intinse in sus catre spate, curband cat mai mult zona bazinului si orientandu-ne privirea catre varfurile degetelor. Inspiram atunci profund si fara graba pe nas.
Erori curente care trebuie sa fie evitate: daca nu curbam bine spatele si zona bazinului, musculatura spatelui nu va fi intinsa suficient de mult.

3.                     
Expiram profund pe gura, aplecandu-ne in fata intocmai ca in cazul executiei lui padahastasana. Idealul este sa putem aseza palmele cu toata suprafata lor pe sol; vom veni de asemenea cu capul cat mai mult catre genunchi. In faza finala a miscarii, vom retracta partial si abdomenul, exact ca la inceputul realizarii lui uddhiana bandha (fara a face insa complet uddhiana bandha si mai ales fara sa fortam). Este admis, la inceput, in situatia in care suntem mai rigizi, ca palmele sa nu atinga solul.
Erori curente care trebuie sa fie evitate: daca nu venim suficient de mult cu capul catre genunchi, flexia corpului va fi mai putin accentuata iar efectele sale sunt considerabil reduse. Faptul de a avea barbia presata cat mai mult de piept face sa se amelioreze gradat toate dezechilibrele functiei tiroidiene.


4.                     
Inspiram in continuare profund pe nas, asezand acum toata talpa piciorului drept la sol, inclusiv calcaiul, iar genunchiul drept va fi impins catre inainte; gamba, coapsa si talpa noastra dreapta vor forma astfel un Z. Impingem dupa aceea simultan zona bazinului cat mai aproape de calcaiul drept. Piciorul stang este apoi intins spre spate, insa (Atentie!) nu la maximum pentru ca in acest caz ne va fi imposibil sa adoptam pozitia corecta. Indreptam apoi spatele si, simultan, ne orientam privirea catre tavan sau (daca exersam in aer liber) catre Soare, daca realizam tehnica in natura, cu toate ca (Atentie!) ochii raman tot timpul inchisi.
Erori curente care trebuie sa fie evitate: vom avea grija sa nu stam cu capul aplecat sau cu tibia piciorului drept perpendiculara fata de sol.

5.                     
Retentie pe plin. Corpul trebuie sa formeze acum un V inversat; calcaiele vor fi intinse cat mai mult catre sol, asezandu-le chiar lipite de sol daca ne este posibil. Daca la postura anterioara am intins prea mult piciorul catre in spate, V-ul inversat va fi prea deschis iar calcaiele nu vor putea atinge solul. Capul va fi orientat cat mai spre interior, presand barbia in piept, spatele va fi cat mai drept iar privirea interioara este acum orientata catre zona ombilicului. Contractam in continuare zona abdominala si muschii coapselor (acestia se vor contracta aproape automat daca apropiem calcaiele de sol).
Erori curente care trebuie sa fie evitate: nu trebuie sa stam doar pe varfurile picioarelor si vom evita sa tinem capul drept, deoarece atunci aceasta pozitie nu mai este asemanatoare cu un V inversat; vom evita de asemenea sa avem spatele curbat si abdomenul necontractat.

6.                     
Expiram apoi pe gura, lasandu-ne sa coboram catre sol. Singurele noastre puncte de contact cu solul trebuie sa fie acum barbia, palmele, pieptul, genunchii si degetele de la picioare. In aceasta pozitie, abdomenul nu va putea sa atinga solul, bazinul fiind bine cambrat. Nici nasul nu poate atinge acum solul. Aceasta postura confera o curbura foarte speciala coloanei vertebrale, care fusese anterior (in postura nr. (5)) mentinuta perfect dreapta.
Erori curente care trebuie sa fie evitate: nu ne vom aseza cu bazinul la sol; talpile nu vor fi orientate in sus, degetele de la picioare trebuie sa fie sprijinite pe sol. Palmele trebuie sa fie si ele fixate ferm pe sol. Picioarele (talpile) trebuie apoi sa revina la acelasi punct de plecare. La inceput, aceasta este foarte greu de realizat, dar vom putea cu siguranta sa ajungem aici printr-o practica consecventa.

7.                     
In continuare inspiram pe nas, apoi ridicam capul cat mai mult posibil si curbam cat mai mult zona bazinului, insa (Atentie!) corpul nu atinge solul. Singurele puncte de contact cu solul sunt acum degetele de la picioare si palmele. Aceasta postura nu este identica cu bhujangasana. Bratele sunt acum intinse iar umerii sunt usor adusi catre in spate, pentru a permite expansiunea pieptului in fata.
Erori curente care trebuie sa fie evitate: daca picioarele au fost cumva asezate incorect la miscarea precedenta, ele vor fi asezate la fel si acum. Coapsele nu trebuie sa atinga solul iar umerii nu trebuie sa vina in fata (deoarece ei nu permit in felul acesta dilatarea pieptului).

8.                     
In continuare ramanem in retentie pe plin si revenim in postura asemanatoare cu un V inversat. Modul de realizare si erorile posibile ale miscarii nr. (8) sunt identice cu cele descrise la postura nr. (5). Calcaiele vor fi deci intinse cat mai mult catre sol, asezandu-le chiar lipite de sol daca ne este posibil. Capul va fi orientat cat mai spre interior, presand barbia in piept, spatele va fi cat mai drept iar privirea interioara este acum orientata catre zona ombilicului. Contractam in continuare zona abdominala si muschii coapselor (acestia se vor contracta aproape automat daca apropiem calcaiele de sol).
Erori curente care trebuie sa fie evitate: nu trebuie sa stam doar pe varfurile picioarelor si vom evita sa tinem capul drept, deoarece atunci aceasta pozitie nu mai este asemanatoare cu un V inversat; vom evita de asemenea sa avem spatele curbat si abdomenul necontractat.

9.                     
Acum continuam sa ne retinem suflul (plamanii fiind mai departe plini cu aer). In aceasta postura vom inversa insa amplasarea picioarelor, fata de postura nr. (4), pentru a comprima alternativ si simetric fiecare parte a abdomenului (deci acum vom intinde piciorul drept la sol, in timp ce stangul va fi cu talpa asezata ferm pe sol).
Erori curente care trebuie sa fie evitate: o alta eroare decat cele prezentate la descrierea pozitiei nr. (4) dar care decurge din cele doua precedente ((7) si (8)), este sa asezam la sol planta piciorului in locul degetelor. In aceasta situatie, vom avea tendinta sa indoim incorect gamba stanga iar piciorul nostru stang nu va fi adus suficient de mult langa maini. La inceput, este destul de greu sa facem ca piciorul intins sa revina pana la punctul de plecare. Pentru a usura executia, vom distribui aproape intreaga greutate a corpului pe piciorul si pe bratul opuse (in cazul de fata, este vorba de piciorul stang indoit si de bratul stang), ceea ce ne va permite sa inclinam usor bazinul si ne va usura reintoarcerea piciorului intins.

10.                  
In continuare expiram profund si fara graba pe gura iar apoi revenim la postura nr. (3). Ne aplecam deci in fata intocmai ca in cazul executiei lui padahastasana. Idealul este sa putem aseza palmele cu toata suprafata lor pe sol; vom veni de asemenea cu capul cat mai mult catre genunchi. In faza finala a miscarii, vom retracta partial si abdomenul, exact ca la inceputul realizarii lui uddhiana bandha (fara a face insa complet uddhiana bandha si mai ales fara sa fortam). Este admis, la inceput, in situatia in care suntem mai rigizi, ca palmele sa nu atinga solul.
Erori curente care trebuie sa fie evitate: daca nu venim suficient de mult cu capul catre genunchi, flexia corpului va fi mai putin accentuata iar efectele sale sunt considerabil reduse. Faptul de a avea barbia presata cat mai mult de piept face sa se amelioreze gradat toate dezechilibrele functiei tiroidiene.
   
11.                  
In continuare, acum inspiram profund si complet pe nas, realizand simultan miscarea si postura nr. (2). Relaxam deci toti muschii si venim cu bratele complet intinse in sus catre in spate, curband cat mai mult zona bazinului si orientandu-ne privirea catre varfurile degetelor. Capul este si aici intins cat mai mult pe spate.
Erori curente care trebuie sa fie evitate:bratele nu vor fi moi, iar spatele nu va fi lasat relaxat ci va fi curbat la maximum; daca nu curbam bine spatele si zona bazinului, musculatura spatelui nu va fi intinsa suficient de mult.

12.                  
In final, expiram din nou profund pe gura si relaxam intreaga musculatura corporala, revenind din nou in postura de plecare (nr. (1)). Asezam deci mainile cu palmele lipite in zona pieptului, varfurile degetelor mari fiind asezate in scobitura gatului, in unghi drept fata de celelalte degete; coloana este atunci perfect dreapta iar talpile sunt foarte apropiate, fara sa se atinga, si paralele; sprijinim coatele de coaste insa mentinand mainile la locul lor. Expiratia va fi profunda, urmarind sa expulzam si ultimile molecule de aer viciat din noi, retragand usor pentru aceasta zona abdominala. Atunci cand plamanii sunt complet goi, contractam toti muschii, incepand cu labele picioarelor, apoi pulpele, coapsele, abdomenul (deja contractat datorita expiratiei fortate), spatele, pieptul, bratele, palmele si gatul; pe scurt, contractam sistematic intreaga musculatura corporala. 
Erori curente care trebuie sa fie evitate: daca mainile nu sunt asezate la inaltimea potrivita si degetele (cu exceptia degetelor mari) nu sunt lipite, plamanii nu se pot goli complet de aerul rezidual.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu