joi, 17 octombrie 2013

TEHNICI DE RESPITATIE - partea a IV-a

Terapia respiratorie
Redactia
Misterul autovindecarii. Terapia respiratorie. Beneficiaza de ea atat oamenii
sanatosi . cat si suferinzii de boli respiratorii. . Rezultatele apar dupa primele doua
saptamani. Interlocutoarea noastra, doamna Daniela Dinea, este profesor de
educatie fizica si are 30 de ani de experienta profesionala ca...
Misterul autovindecarii
Terapia respiratorie
Beneficiaza de ea atat oamenii sanatosi
cat si suferinzii de boli respiratorii.
Rezultatele apar dupa primele doua saptamani
Interlocutoarea noastra, doamna Daniela Dinea, este profesor de educatie fizica si are 30
de ani de experienta profesionala ca instructor de gimnastica medicala la Institutul de
Pneumoftiziologie "Marius Nasta" din Bucuresti. Un motiv in plus sa-i dam crezare si sa
invatam de la ea cateva tehnici de respiratie capabile sa ne conduca spre o sanatate de
fier.
- Stimata doamna Daniela Dinea, pentru cei mai multi dintre noi respiratia este un
gest reflex. Dvs. sustineti ca oamenii nu mai stiu sa respire. Ce inseamna o respiratie
corecta?
- Respiratia corecta se poate face foarte usor, dar, din pacate, multi dintre noi si-au
pierdut acest exercitiu. Pentru a putea respira la capacitate maxima trebuie sa avem
musculatura toracica relaxata, iar prin inspiratie sa ne umplem foarte bine plamanii cu
aer, pentru a putea introduce in sange o cantitate cat mai mare de oxigen. Oxigenarea
sangelui este esentiala in toate procesele chimice ale organismului. Toate procesele de
ardere din corpul omenesc consuma oxigen. Fara acest element vital, metabolismul va
avea de suferit; nu va putea sa sintetizeze elementele benefice si, mai ales, nu va putea
elimina toxinele din organism. Fara sa ne dam seama, dintr-o respiratie deficitara se nasc
boli cronice, care ne pot afecta, pe rand, toate organele. Din pacate, nimeni nu-si da
seama de importanta respiratiei. Eu, de exemplu, nici dupa ce am absolvit Institutul de
Educatie Fizica nu stiam sa respir corect. Nimeni n-a pus accent pe gimnastica
respiratorie. Cand m-am angajat la Institutul de Pneumoftiziologie, am studiat gimnastica
respiratorie din literatura de specialitate care se gasea in acea vreme si mi-am dat seama
de importanta respiratiei. Am invatat sa-mi relaxez toracele, sa-mi folosesc diafragmul la
capacitate maxima, pentru o respiratie cat mai eficienta. Si, slava Domnului, asta m-a
ajutat toata viata.
- Care sunt beneficiile aduse de o respiratie sanatoasa?
- O respiratie corecta si completa poate avea numeroase beneficii asupra organismului:
• Imbunatateste calitatea sangelui si oxigenarea plamanilor, aceasta ajutand la eliminarea
toxinelor din organism.
• Imbunatateste digestia si asimilarea hranei. Primind mai mult oxigen, stomacul
functioneaza mai eficient. Digestia se face mai bine atunci cand hrana este oxigenata.
• Imbunatateste activitatea sistemului nervos, implicit a creierului, a maduvei spinarii, a
centrilor nervosi si a nervilor in general (creierul are mare nevoie de oxigen, consumand
de trei ori mai mult oxigen decat restul organismului).
• Reintinereste pielea. Printr-o oxigenare eficienta, pielea devine mai neteda si se reduc
substantial ridurile.
• Miscarile diafragmului in timpul unei respiratii corecte, profunde, maseaza organele
interne din zona abdomenului (stomac, intestin subtire, ficat, pancreas). Miscarea de
ridicare a diafragmului, ca urmare a unui inspir profund, maseaza de asemenea si inima.
Astfel, este stimulata circulatia sangelui in organele interne.
• Plamanii devin mai sanatosi si mai rezistenti.
• Respiratia corecta duce, de asemenea, la reglarea greutatii corporale. Excesul de oxigen
arde mai eficient grasimile.
• Respiratia relaxeaza mintea si trupul. O respiratie ritmica regularizeaza bataile inimii si
relaxeaza muschii. Aceasta duce la o relaxare reflexa a mintii, reducandu-se astfel
anxietatea.
• Respiratia sanatoasa creste elasticitatea plamanilor si a cutiei toracice, sporind
capacitatea respiratorie.
- Se pare ca respiratia este importanta in primul rand pentru oamenii sanatosi.
Tehnicile de respiratie se adreseaza totodata si celor bolnavi?
- Bineinteles! Un om sanatos va observa efectele benefice inca din prima saptamana: mai
multa relaxare, mai putina oboseala, cresterea randamentului intelectual, o stare deosebita
de confort si de bine. Bolnavii - si ma refer aici in primul rand la cei care au probleme
bronho-pulmonare - isi pot imbunatati capacitatea respiratorie, diminuata la foarte multi
dintre ei. De exemplu, eu am facut cercetare pe cazurile de pleurezie (apa la plamani) si,
dupa ce au facut gimnastica respiratorie, foarte multi bolnavi au scapat de operatie. Un
caz spectaculos a fost cel al unui bolnav de bronho-pneumopatie cronica obstructiva, in
varsta de 65 de ani, care mai avea capacitate respiratorie de 27-28%. Bietul de el abia
sufla, era mereu obosit, ii era greu sa faca si drumul de la pat pana la baie. Toate
tratamentele instituite in spital au dat gres. Neputincios, medicul i-a recomandat ca ultima
solutie gimnastica respiratorie. Din cauza oboselii, venea la sala o data la 10 zile, iar in
rest facea exercitii acasa. Acest om avea o vointa nemaipomenita, nu sarea peste nici un
exercitiu. Dupa un an de zile de la externare, a venit la mine cu un buchet de flori si mi-a
spus ca merge 5 km zilnic fara sa oboseasca si se simte mult mai bine.
Toate bolile pulmonare trebuie sa beneficieze de gimnastica respiratorie, aceasta
fiind indicata in Tbc, bronsiectazii, astm bronsic, tuberculoze, postoperator, chiar si
in cancerul pulmonar. Nu se recomanda gimnastica respiratorie in fazele acute ale
bolilor primare.
Exercitiile pe care vi le recomand dezvolta muschii costali si muschiul diafragmatic,
permitand patrunderea unei cantitati mai mari de aer in plamani.
I. Exercitii pentru dezvoltarea muschiului diafragmatic
A. Cu genunchii indoiti
•Pozitie: culcat pe spate, cu picioarele indoite si talpile sprijinite pe podea, mainile
intinse pe langa corp.
•Inspir: concomitent cu dilatarea voluntara a abdomenului.
•Expir: concomitent cu comprimarea voluntara a abdomenului. Se efectueaza 3 serii de
cate 3 respiratii, apoi 3x4, 3x5, 2x8, 2x10. Dupa ce exercitiul este executat corect, pe
abdomen se aseaza un saculet cu nisip sau cu sare, cantarind 2-3 kg la inceput, apoi mai
greu: 4, 5, 6 kg.
Exercitiile se fac zilnic, timp de minimum trei luni.
B. Cu genunchii stransi
•Pozitie: culcat pe spate.
•Expir: concomitent cu ducerea unui genunchi pe abdomen si (cat este posibil) a unui
calcai pe fese. Apoi, exercitiul se continua cu ghemuirea ambelor picioare. Se preseaza
genunchii pe abdomen cu mainile.
•Inspir: concomitent cu revenirea in pozitia initiala.
C. Cu baston
•Pozitie: stand drepti, cu picioarele departate si bastonul tinut orizontal, cu bratele la
latimea umerilor.
•Inspir: concomitent cu ridicarea bratelor in prelungirea corpului.
• Expir: concomitent cu flexarea trunchiului inainte, cu bratele coborate pana la sol.
D. La spalier sau cu un scaun
•Pozitie: stand cu spatele lipit de spalier (sau o mobila mai inalta), mainile apuca o sipca
a spalierului (sau o piesa din mobilier).
•Inspir: concomitent cu aplecarea trunchiului inainte.
• Expir: concomitent cu revenirea la pozitia initiala.
Ii. Exercitii pentru amplificarea respiratiei costale
E. Cu baston
•Pozitie: culcat pe spate, cu un baston tinut in maini.
•Inspir: concomitent cu ridicarea bratelor, pana ajung pe podea, la 180.
•Expir: concomitent cu revenirea bratelor la pozitia initiala.
F. Cu piciorul ghemuit
•Pozitie: culcat pe o parte, cu bratul de sprijin pus sub cap, piciorul de deasupra indoit si
genunchiul din partea de jos sprijinit pe sol.
•Inspir: concomitent cu ridicarea bratului de deasupra pe verticala, in prelungirea
corpului.
•Expir: concomitent cu revenirea la pozitia initiala.
G. Cu miscare de brate
•Pozitie: stand cu picioarele departate la latimea umerilor.
•Inspir: concomitent cu ridicarea bratelor lateral, in prelungirea corpului.
•Expir: concomitent cu revenirea la pozitia initiala.
H. Cu baston
•Pozitie: stand cu picioarele departate la latimea umerilor, cu bratele ridicate, mainile tin
orizontal un baston.
•Inspir: concomitent cu inclinarea laterala a trunchiului.
•Expir: concomitent cu inclinarea trunchiului lateral, in directie opusa, pentru fortarea
expirului.
Atat inspiratia cat si expiratia trebuie sa fie profunde, lungi si uniforme. Toracele se va
deschide intr-o respiratie ampla, benefica organismului, prin care se angreneaza intregul
sistem imunitar. Revigorarea apare dupa primele zile: atat oamenii sanatosi cat si bolnavii
devin mai vioi, zambitori, au fata mai luminata si un cu totul alt tonus. Important este sa
nu se forteze limitele fiecaruia, iar inainte de inceperea exercitiilor camera sa fie foarte
bine aerisita. La inceput, exercitiile pot da o usoara ameteala, din cauza faptului ca
sangele va fi puternic oxigenat. De aceea, exercitiile se vor adapta pentru fiecare
persoana in parte.
Florentin Popa Reproducerea, difuzarea sau folosirea partiala sau in intregime a materialelor
prezentate este interzisa fara acordul nostru scris. Copyright © 1998-2004 Formula AS.
Toate drepturile rezervate.
Formula AS > Anul 2008 > Numarul 832 > Terapii alternative
Cascati! Oftati! Suspinati!
Gilda Fildan
Orice forma de respiratie poate sa devina o terapie eficienta impotriva stresului si a
depresiei. Invatati sa va incarcati corpul cu oxigen
Scuzati indiscretia, dar cum respirati dvs., in clipa cand cititi aceste randuri? Faceti o
pauza, dupa ce ati tras aer in plamani? Spinarea vi se misca usor, in timpul inspiratiei si al
expiratiei? Probabil va ganditi: "Ce mare lucru sa respiri? Cum poti gresi cand faci ceva
asa de simplu si obisnuit?". Ba gresim! Majoritatea oamenilor respira defectuos, desi fac
aceasta 24 de ore din 24, de 12-15 ori pe minut, de 23.000 ori pe zi. In mod obisnuit, nu
dam mai multa atentie respiratiei decat ritmului cardiac sau numarului de clipiri ale
pleoapelor. Plamanul este un burduf ascultator, pe care muschii il fac sa se intinda si apoi
il comprima din nou. Intr-o singura zi, trec prin corpul nostru in medie 12.000 de litri de
aer, aducand oxigen pentru milioane de celule si evacuand substantele nocive. Centrul de
comanda aflat in creier vegheaza ca totul sa decurga perfect. Un proces complet
automatizat.
Totusi, majoritatea oamenilor si-au insusit in decursul vietii un mod gresit de a respira. El
se tradeaza prin diferite semne: aparitia oboselii la cel mai mic efort fizic; tonul prea inalt
sau precipitat al vocii; pierderea suflului sau instalarea frecventa a raguselii, in timp ce
vorbim.
Consecinte ale tracasarilor cotidiene, cum sunt stresul si teama, pozitia defectuoasa a
corpului, tocurile inalte si imbracamintea stramta pot da nastere unor contracturi, blocand
in cele din urma miscarile respiratorii normale. Aerul incarcat cu bioxid de carbon e
impins dintr-o parte in alta a plamanilor, iar organismul nu primeste suficient oxigen. De
aici pot aparea dureri de cap sau de spate. O respiratie normala, energica, asigura o stare
generala buna. Cu cat ne alimentam mai bine cu aer, cu atat functioneaza mai bine
metabolismul, nervii, muschii si creierul. Respiratia profunda ne invioreaza, mareste
capacitatea de concentrare si consolideaza sistemul imunitar. Ne simtim mai calmi, mai
echilibrati, iar vocea capata un sunet mai plin.
Respiratia profunda energizeaza si ajuta concentrarea
In numeroase culturi, respiratia este privita ca o sursa de forta vitala. Vechiul Testament
ne relateaza ca Dumnezeu a suflat asupra lui Adam "suflare de viata", numita in ebraica
"ruach", adica "spirit", echivalentul latin fiind "spiritus", cuvant ce are insa doua sensuri:
"respiratie" si "viata". La randul lor, yoghinii cred ca noi primim prin inspiratie o
particica din energia vitala a cosmosului, care se afla cuprinsa in toate lucrurile, dar mai
ales se gaseste in atmosfera. Exista multe variante de terapii respiratorii practicate in
marile clinici din lume, dar si tehnici puse la punct de oameni obisnuiti. Foarte cunoscuta
in Occident este, de pilda, tehnica respiratorie a Ilsei Mideendorf, o doamna din Berlin
care intre timp a implinit respectabila varsta de 97 de ani. Ea se bazeaza pe principiul
"urmaririi respiratiei". Cu alte cuvinte, se recomanda observarea respiratiei, iar nu
modificarea ei, astfel incat ea sa curga cat mai natural. Aplicarea acestei terapii inseamna
cautarea unei stari care sa permita respiratiei sa revina de la sine la o curgere armonioasa.
Citind si cantand tare, reglam fluxul respiratiei
Caile spre o respiratie naturala sunt numeroase, si orice terapie trebuie supusa unor
ajustari individuale. Dar cateodata se poate si mai simplu: frecventa respiratiei se reduce
vizibil in timpul recitarii unei poezii, deoarece insusi faptul ca vorbim intr-un ritm regulat
ne ajuta sa respiram mai calm. Acest lucru a fost constatat de un grup de cercetatori
englezi de la Universitatea din Essex. Ei au cerut participantilor la test sa recite hexametri
de Homer si - ce sa vezi? - la majoritatea subiectilor, respiratia a devenit mai linistita si sau
rarit bataile inimii.
Insa nu numai poeziile, ci si cititul cu voce tare, cantatul si practicarea consecventa a
sportului de rezistenta favorizeaza respiratia naturala, la fel ca si cascatul, oftatul,
gemetele sau rasul. Si, bineinteles, micile noastre exercitii cotidiene, extrem de practice,
pe care vi le prezentam in continuare.
10 exercitii de respiratie pentru sanatate
Respiratia inregistreaza ca un seismograf conditia noastra de fiecare moment. Iar aceasta
este o mare sansa, caci daca modificam respiratia, ne putem influenta si starea generala.
Urmeaza treisprezece indicatii de respiratie, folositoare pentru zece situatii din viata de
fiecare zi. Regula valabila pentru toate exercitiile: se repeta de minimum trei ori.
1. Trebuie sa vorbiti in public sau va asteapta o discutie decisiva
Stand in picioare, bine sprijiniti pe ambele talpi, expirati in forta. Lasati buzele sa vibreze
si scoateti un BRRR, ca si cum ati imita un motor de automobil. Daca la fiecare expiratie
veti permite toracelui sa cada putin in fata, aerul va circula corect si vocea dvs. va suna
melodios.
2. Nu puteti adormi
* Expirati lent, pronuntand un F sau S - acestea sunt sunetele curgerii. Datorita lor, aerul
expirat se scurge lent. Astfel, expiratia se prelungeste si dvs. va linistiti.
* Intinsi pe spate, incercati sa va percepeti corpul. Simtiti care sunt locurile unde el vine
in contact cu salteaua. Apoi imaginati-va ca, odata cu fiecare expiratie, cedati patului o
parte din greutatea dvs., deci va lasati din ce in ce mai mult sustinuti de saltea. In acest
fel, respiratia devine mai profunda.
* In pozitia culcat, miscati-va picioarele in ritmul respiratiei. In faza inspiratiei, indoiti un
picior si apropiati-l de corp, iar in faza expiratiei cu F sau S, intindeti-l cat mai mult, dupa
care lasati-l sa cada de voie. Cu un nou impuls de inspiratie, trageti iarasi piciorul spre
dvs. Executati aceleasi miscari cu piciorul celalalt.
3. Aveti dureri menstruale
* In cazul durerilor menstruale, va este de folos sa va relaxati spatele, caci astfel se va
activa circulatia sangelui in zona pelviana. Asezati-va fie pe o minge mare, fie pe podea,
cu genunchii trasi catre piept. Pe expiratie, rotiti toracele, fara sa fortati. In timpul
inspiratiei, lipiti ambele palme de abdomen lasand pur si simplu respiratia sa curga.
Indreptati-va totodata atentia spre locul dureros. Respiratia se va duce singura intr-acolo
si e posibil ca spasmul sa dispara.
4. Sunteti foarte nervosi
* Aveti in perspectiva o disputa sau un interviu de angajare? In prealabil ar fi bine sa va
reduceti tensiunea nervoasa. Asezati-va pe un scaun, faceti rotatii din talie cu toracele si
dati afara aerul cu un suierat distinct, articuland litera S.
* Schimbati directia de rotire, in vreme ce vocea dvs. pronunta sonor si prelung SOOO.
* Sunteti prinsi intr-o convorbire importanta si simtiti cum va creste treptat emotia?
Descarcati-va incordarea prin picioare: apasati lent talpile in podea, apoi intrerupeti brusc
apasarea. Respiratia se face prin nari, fara zgomot.
* Nervozitatea va blocheaza? Balansati un picior (fie sprijinindu-va cu o mana de perete,
fie fara sprijin) inainte si inapoi, ca si cum ati vrea sa loviti o minge. Cand piciorul se
duce inainte, articulati literele FT, ST, VIT, VOT, SIT sau SOT (la alegere). Vorbiti in
ritmul miscarii piciorului si aveti grija ca incordarea din articulatie sa cedeze de fiecare
data dupa pronuntarea silabei. Doar atunci corpul dvs. inlocuieste de la sine aerul
consumat, fara ca dvs. sa supravegheati si sa conduceti acest proces.
5. Va doare capul
* Din cand in cand, lasati capul sa atarne. Dupa aceea veti lua totul mai usor, scuturand
de pe umeri o parte din poverile inutile. Procedati in felul urmator. Inclinati capul lateral,
ca si cum ati vrea sa atingeti umarul drept cu urechea dreapta. Apoi rotiti capul incet
peste toata partea dreapta, in directia sternului, simtind intinderea muschilor cefei. La
stern, lasati capul un moment sa atarne si inspirati. Pe expiratia ce urmeaza duceti iarasi
capul incet peste partea stanga si in sus, ca si cum de asta data urechea stanga ar vrea sa
atinga umarul stang. Aici va opriti putin si parcurgeti iarasi drumul, in sens invers. Si in
timpul acestui exercitiu, expirati astfel incat sa se auda un S sau F. Atentie: nu faceti nici
o pauza de respiratie.
6. Sunteti prost dispusi
* Expirati cu un pufait triplu: PF-PF-PFFFFFF, inchideti apoi gura si inspirati prin nari.
Constientizati toate gandurile care va supara si dati-le afara pe expiratie - iar, odata cu
aerul proaspat, incarcati-va cu tot ce va poate aduce bucurie.
7. Scrasniti din dinti
* Neteziti-va fata cu ambele maini. Mangaiati maxilarul in jos, astfel incat gura sa se
deschida de la sine. Expirati usor, ca o adiere, rostind un H. Mestecati cu pofta (desi gura
va e goala), lasand sa se auda un M, ca si cum ati manca ceva cu gust delicios. Aceasta
relaxeaza musculatura maxilarelor si face respiratia mai profunda.
* Lasati limba moale. Asezati varful ei in spatele incisivilor inferiori, arcuiti restul limbii
in afara, deschideti gura coborand maxilarul si expirati usor pe un H. Dupa aceea
permiteti aerului sa patrunda prin nari si inchideti din nou gura lent. Apoi simtiti cum
aerul inspirat se raspandeste in corpul dvs.
8. Aveti ameteli sau tensiunea cam mica
* Stati in genunchi si balansati bratele, in sus si in jos, ca niste aripi. Daca va asezati
acum pe scaun, veti observa ca aveti o respiratie profunda, naturala. Tensiunea dvs. s-ar
putea regla in acest mod.
9. Ceafa dvs. e contractata
* Asezati-va cu coloana dreapta pe un scaun sau taburet si aplecati capul foarte lent in
directia sternului, pana simtiti o intindere intre omoplati. Mentineti aceasta pozitie timp
de mai multe respiratii, apoi reveniti lent la verticala, odata cu expiratia - ceafa dvs. ar
trebui sa fie deja intr-o stare mai buna.
* Miscati capul, imaginandu-va ca desenati cu nasul un cerc pe perete. Stati in picioare,
cu spatele si gatul drepte, ca si cum capul dvs. ar atarna de o sfoara. In acest timp,
mestecati cu gura inchisa si scoateti sunetul M. Cine va aude ar putea crede ca mancati o
delicatesa.
10. Bebelusul dvs. tipa in carut
* Daca ati exclus motivele serioase, cum sunt foamea sau colicile, incercati procedeul
urmator: pe expiratie, departati carutul de dvs., impingandu-l cu o miscare lina, iar pe
inspiratie trageti-l inapoi. Pastrati-va fluxul natural al respiratiei. Reproducerea, difuzarea sau folosirea partiala sau in intregime a materialelor
prezentate este interzisa fara acordul nostru scris. Copyright © 1998-2008 Formula AS.
Toate drepturile rezervate.
Cum trebuie sa procedati: intindeti-va pe covor, cu fata in sus, intr-o pozitie relaxata. Mai
intai inspirati, numarand in minte pana la 5. Cand plamanii sunt plini de aer, opriti-va
respiratia, numarand pana la 5. Expirati, apoi, golind tot aerul din plamani, numarand
iarasi pana la 5. Cand s-au golit, opriti-va respiratia numarand din nou pana la 5.
Exercitiul se repeta de 10 ori pe zi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu